Ontdek hier alle info over onze inschrijvingen!
Alle informatie over onze bakkerij, restaurants, kapsalon, schoonheidsbehandelingen en vergaderzalen!

HOEIST?!

Lees en volg hieronder alle laatste nieuwe updates over onze geweldige HOEIST?!-campagne op school.

HOEIST?! CAMPAGNE

Wat is het?

HOEIST?! is een campagne door en voor jongeren rond welbevinden (op school). Wij creëren verschillende HOEIST?!-plekken op het schooldomein waar jongeren met elkaar in gesprek kunnen gaan.

Door en voor leerlingen

Het mentaal welbevinden van onze jongeren kreeg tijdens en in de nasleep van de covidcrisis een stevige knauw. De scholierenkoepel pleitte onlangs nog voor veel meer aandacht aan ‘je goed en veilig in je vel voelen’ en dus mentaal en psycho-sociaal welbevinden op school.
Twee jongeren van COLOMAplus kwamen afgelopen voorjaar met het idee van HOEIST?!, ma dan echt? Ze kregen vorig schooljaar de opdracht om een grafische reclamecampagne te ontwerpen rond een bepaald thema, bv. voor een anti-pestbeleid. Charlotte en Wenke, toen in het 7de jaar Publiciteitsgrafiek en net 18 geworden, zagen dat hun leeftijdsgenoten worstelden om te praten over hun gevoelens, onzekerheden en gedachten.
In plaats van een anti-pestcampage stampten ze, onder begeleiding van enkele leraren, een volledige HOEIST?!-campagne uit de grond. Door middel van twee stoelen en enkele kernvragen, wilden ze jongeren meer leren ‘persoonlijk’ te communiceren en peer-to- peer met elkaar in gesprek laten gaan op HOEIST?!-plekken op school. ‘Aan een vriend, kennis, of misschien zelfs totaal onbekende leeftijdsgenoot, zeg je soms meer’, aldus Charlotte. ‘Jongeren denken dat ze via sociale media vaak met elkaar in contact staan, maar misschien moeten we meer ‘in het echt’ aan elkaar vragen hoe we ons voelen en vragen wat er misschien écht scheelt, aldus Wenke.

We waren onder de indruk van de campagne die deze jongeren hadden bedacht. Het was een sterk signaal van deze beide leerlingen om mentaal welzijn echt serieus te nemen, ook buiten de lessen en na schooltijd. Wenke en Charlotte overtuigden de directie van de noodzaak van verschillende HOEIST?!-plekken op COLOMAplus. Uiteindelijk werd de HOEIST?!-bus geboren, een plek bedacht door en voor jongeren.

COLOMAplus had immers in 2019, naar aanleiding van en met middelen van een Rode Neuzencampagne, net voor corona, en onder impuls van enkele learen een Lijnbus aangekocht om er een radio- en muziekproject in op te starten, om diverse leerlingen bij elkaar te brengen. Enkele contacten bij DPG media schonken zelfs materiaal uit een oude radiostudio. De bus kwam centraal op het domein te staan.

De voorbije jaren werd de bus door enkele leraren omgetoverd tot een volledige radiostudio die ook als extra klaslokaal of plek voor mentaal welzijn zal gebruikt worden. De bus werd, met dank aan Thomas More – IDEA, in het zwart geverfd. De grafische campagne van HOEIST?!, met aandacht voor zelfzorg in jongerentaal, werd op de bus aangebracht. De bus
wordt een HOEIST?!-plek, bedoeld voor meer dan alleen radio maken.

De HOEIST?!-bus

Een eerste realisatie is de HOEIST?!-BUS feestelijk inhuldigen op donderdag 16 november!

We haalden de kranten met mooie koppen en foto’s:

Herbeleef hier de inhuldiging

Herbeleef hier de inhuldiging met de Belgische Improvisatie Liga.

Toekomstige projecten

De volgende maanden en jaren zullen allerlei projecten in en rond de bus plaatsvinden, die van ver of dichtbij kunnen zorgen voor de verhoging van het mentaal welzijn van jongeren. Concreet zal al de voorleesweek in de bus doorgaan, zal hij dienen als ‘verhalenwachtkamer’ voor klanten van het kapsalon en schoonheidssalon, zal er een kerstbar in georganiseerd worden tijdens het oudercontact en staat de bus centraal tijdens de poëzieweek in januari met als thema ‘je thuis voelen’.