Waarom een laptopproject?

De coronacrisis heeft de digitalisering van onze maatschappij in een ijltempo doen versnellen. Onze scholengroep vzw KITOS staat voor innovatief, kwaliteitsvol en uitdagend onderwijs. Daarom beslisten de directies van de secundaire scholen samen met het schoolbestuur dat een snellere en kwaliteitsvolle uitrol van een gezamenlijk laptopproject onontbeerlijk was.
Het laptopproject biedt een meerwaarde op drie domeinen:
- Meerwaarde voor de ontwikkeling van de jongere:
- Werken aan mediawijsheid.
- Werken aan logisch en flexibel redeneren, en dus aan de 21ste-eeuwse vaardigheden waarmee onze jongeren moeten leren jongleren.
- Meerwaarde – in de klaspraktijk – voor het onderwijsleerproces:
- Als didactisch middel, bv. presenteren, digitale leeromgeving, simulaties, teken- en rekensoftware e.a.
- Als hulp bij differentiatie en het werken op maat voor elke leerling.
- Als ondersteunende software voor leerlingen met specifieke onderwijsbehoeften.
- Als hulp bij evalueren, vastleggen en inzichtelijk maken van leerresultaten, feedback op maat geven.
- Bij toekomstige nieuwe werkvormen via education technology.
- Meerwaarde thuis:
- Demofilms of -lessen thuis bekijken zodat er tijd vrijkomt om moeilijkere delen van de leerstof uitvoeriger in de klas te behandelen.
- Thuis samenwerken aan oefeningen met andere leerlingen (de fysieke afstand is geen beperking meer).
- Delen van de leerstof kunnen thuis opnieuw bekeken worden waardoor leerlingen thuis beter kunnen oefenen en zo het eigen leerproces kunnen sturen.
Voordelen van een eigen laptop voor elke leerling
- Een eigen laptop is een geschikt leer- en werkmiddel om de 21ste-eeuwse digitale vaardigheden te verwerven en in te oefenen. Leerlingen leren zelfstandig problemen analyseren, oplossen en gaan (inter)actief aan het werk.
- Scholen kunnen meer werken aan mediawijsheid en digitale geletterdheid.
- De laptop is altijd ter beschikking, ook voor korte en flexibele leermomenten in de klas én thuis.
- Leerlingen ontdekken zelfstandig een manier van werken die bij hen past.
- Leraren kunnen als coach beter differentiëren, al dan niet via onderwijstechnologie. Ze kunnen de digitale leer-kracht van de leerling versterken. Elke leerling kan over zijn eigen lat springen.
- VZW KITOS werkt aan gelijke onderwijskansen op school en thuis. Iedereen heeft dezelfde kansen om te leren, met up-to-date-materiaal.
- Het toestel kan je thuis gebruiken. De laptop wordt niet op school bewaard.
Schooljaar 2021-2022
Vanaf het schooljaar 2021-2022 starten alle secundaire KITOS-scholen met de uitrol van een laptopproject. Elke school legt haar eigen accenten. We gebruiken de DIGIsprongmiddelen van de Vlaamse overheid voor de uitrol van ons laptopproject.
Concreet betekent dit dat alle leerlingen van de eerste graad, het derde jaar, het vijfde jaar en de leerlingen van het 4de jaar BSO van het Huis van Handel en informatica een laptop in bruikleen van de school krijgen. In schooljaar 2022-2023 kwamen normaal gezien de resterende jaren aan de beurt. COLOMAplus vervroegt de uitrol van het laptopproject voor de andere leerlingen. Je betaalt éénmalig een waarborg van €100. Jaarlijks wordt via de schoolrekening een kost van € 12 aangerekend voor de verzekering, service en onderhoud van het toestel. Het eerste jaar betaal je een éénmalig huur-/gebruiksrecht van €50, waarin de eerste verzekeringsschijf van €12 al vervat zit. De leerling neemt elke avond de laptop mee naar huis.
De schooltoestellen
De KITOS-ICT-dienst koos voor de onderstaande goede toestellen.
Voor alle 3dejaars, 5dejaars en het 4de jaar BSO van het Huis van Handel en informatica

Het toestel voldoet aan de eisen van een ‘business’-model. Dit betekent dat de laptops geschikt zijn voor intensief gebruik en veelvuldig vervoer van en naar de school. De batterij gaat een volledige schooldag mee. Een laptophoes is standaard inbegrepen.
Model | HP Probook 445 G8 |
Processor | Ryzen 3 5400U (4core +tsm, 2,6Ghz, 4Ghz boost, 15w tdp) |
Scherm | 14 inch FHD (1920×1080) Anti-Glare LED UWVA 250 |
GPU | Onboard vega 7nm, 6CU max 1,6Ghz |
SSD | 256GB PCIe NVMe Value Solid State Drive |
Werkgeheugen | 8GB/16GB* DDR4 3200 |
Video uitgang | HDMI 1.4b |
Wlan adapter | Intel Wi-Fi 6 AX200 (2×2) |
USB | 3 x USB-A 5Gbps (USB3.2 Gen 1); 1 x USB-C 10GBps (USB3.2 Gen 2,power, DP) |
Batterij | 3 Cell 45 WHr Long Life |
Gewicht | 1,38 kg |
*Voor leerlingen van het Huis van Creativiteit voorzien we 16 GB werkgeheugen.
Voor de 1ste graad

Voor de eerste graad voorzien we voor elke leerling een Chromebook met volgende specificaties:
Lenovo 300e Chromebook 2nd Gen |
Intel Celeron N4020 (2C / 2T, 1.1 / 2.8GHz, 4MB) |
Integrated Intel UHD Graphics 600 |
Chipset Intel SoC Platform |
4GB Soldered LPDDR4-2400 |
32GB eMMC 5.1 |
11.6″ HD (1366×768) IPS 250nits Anti-glare 10-point Multi-touch |
WLAN + Bluetooth Intel 9560 11ac, 2×2 + BT4.2 |
Camera 720p + World Facing 5.0MP |
Microphone |
Mono Color Black |
Battery Integrated 42Wh |
Power Adapter 45W USB-C Chrome OS |
2 USB-C 3.1 Gen 1(with the function of power delivery and DisplayPort) |
2 USB 3.1 Gen 1 |
1 combo audio jack |
1 security keyhole |
1 MicroSD Card Reader |
Keyboard Non-backlit AZERTY |
Voor leerlingen Architecturale & beeldende vorming, Architecturale (& beeldende) kunsten, Grafische technieken, en Creatie en mode

Deze leerlingen gebruiken een iPad met volgende specificaties:
iPad (8e generatie) Wi-Fi |
10,2-inch |
128 GB |
met Apple Pencil (1e generatie) |
met Logitech Rugged Keyboard Folio voor iPad (8e generatie) OF Smart Cover voor iPad (8e generatie) |
Software: Procreate |
Leerlingen die reeds een iPad hebben die het gebruik van Procreate toelaat, kunnen deze verder gebruiken. Een aangepaste pen is noodzakelijk.