Ontdek hier alle info over onze inschrijvingen!
Alle informatie over onze bakkerij, restaurants, kapsalon, schoonheidsbehandelingen en vergaderzalen!

Laptopproject

Kom hier alles te weten over ons laptopproject!

Het laptopproject biedt een meerwaarde op drie domeinen:

  • Meerwaarde voor de ontwikkeling van de jongere:
    • Werken aan mediawijsheid.
    • Werken aan logisch en flexibel redeneren, en dus aan de 21ste-eeuwse vaardigheden waarmee onze jongeren moeten leren jongleren.
  • Meerwaarde – in de klaspraktijk – voor het onderwijsleerproces:
    • Als didactisch middel, bv. presenteren, digitale leeromgeving, simulaties, teken- en rekensoftware e.a.
    • Als hulp bij differentiatie en het werken op maat voor elke leerling.
    • Als ondersteunende software voor leerlingen met specifieke onderwijsbehoeften.
    • Als hulp bij evalueren, vastleggen en inzichtelijk maken van leerresultaten, feedback op maat geven.
    • Bij toekomstige nieuwe werkvormen via education technology.
  • Meerwaarde thuis:
    • Demofilms of -lessen thuis bekijken zodat er tijd vrijkomt om moeilijkere delen van de leerstof uitvoeriger in de klas te behandelen.
    • Thuis samenwerken aan oefeningen met andere leerlingen (de fysieke afstand is geen beperking meer).
    • Delen van de leerstof kunnen thuis opnieuw bekeken worden waardoor leerlingen thuis beter kunnen oefenen en zo het eigen leerproces kunnen sturen.

Voordelen van een eigen laptop voor elke leerling

  • Een eigen laptop is een geschikt leer- en werkmiddel om de 21ste-eeuwse digitale vaardigheden te verwerven en in te oefenen. Leerlingen leren zelfstandig problemen analyseren, oplossen en gaan (inter)actief aan het werk.
  • Scholen kunnen meer werken aan mediawijsheid en digitale geletterdheid.
  • De laptop is altijd ter beschikking, ook voor korte en flexibele leermomenten in de klas én thuis.
  • Leerlingen ontdekken zelfstandig een manier van werken die bij hen past.
  • Leraren kunnen als coach beter differentiëren, al dan niet via onderwijstechnologie. Ze kunnen de digitale leer-kracht van de leerling versterken. Elke leerling kan over zijn eigen lat springen.
  • VZW KITOS werkt aan gelijke onderwijskansen op school en thuis. Iedereen heeft dezelfde kansen om te leren, met up-to-date-materiaal.
  • Het toestel kan je thuis gebruiken. De laptop wordt niet op school bewaard.

Het toestel vanaf 2024 -2025

Door de digisprong verwachten we dat elke leerling gedurende zijn secundaire loopbaan over een kwalitatief toestel beschikt. Een laptop is een leermiddel geworden. Er zijn helaas geen ‘digisprong’middelen van de overheid meer voorzien.

Om over een toestel te beschikken zijn er 2 mogelijkheden.

Voor eerstejaars én tweedejaars die starten in COLOMAplus op 1 september 2024

Specificaties

  • HP Probook 445 G8
  • Processor: Ryzen 3 5400U (4core +tsm, 2,6Ghz, 4Ghz boost, 15)
  • Scherm: 14 inch FHD (1920×1080) Anti-Glare LED UWVA 250
  • GPU Onboard 7nm, 6CU max 1,6Ghz
  • 256GB PCI NVM Value Solid State Drive
  • Werkgeheugen 8GB DDR4 3200
  • Video-uitgang HDMI 1.4
  • Adapter Intel Wi-Fi 6 AX200 (2×2) USB 3 x USB-A 5Gbps (USB3.2 Gen 1); 1 x USB-C 10GB (USB3.2 Gen 2,power, DP)
  • Batterij: 3 Cell 45 Long Life
  • Gewicht 1,38 kg

Kostprijs

Mogelijkheid 1 | Bruikleen van een laptop van de school

De leerling krijgt een laptop in bruikleen van de school. Hij/zij betaalt éénmalig een waarborg van € 100 en het eerste jaar een servicekost van €50. Vanaf het tweede bruikleenjaar wordt jaarlijks  via de schoolrekening een kost van € 12 aangerekend voor de verzekering, service en onderhoud van het toestel. De leerling neemt elke avond de laptop mee naar huis. Je kan de laptop gebruiken in het eerste en tweede middelbaar. Vanaf het derde jaar dien je een toestel aan te kopen, of breng je een eigen toestel mee, zie onderaan ‘vanaf het derde jaar’.

Mogelijkheid 2 | BYOD (Bring Your Own Device)
De leerling gebruikt een eigen laptop. Indien deze laptop voldoet aan de hierboven opgegeven specificaties of gelijkwaardig kan deze op onze school gebruikt worden. Belangrijk is wel dat de laptop in het beheer van onze school wordt genomen. Dat laat onze dienst ICT toe om programma’s, die nodig zijn voor de verschillende lessen, automatisch te laten installeren.

Voor alle leerlingen die starten vanaf het derde jaar in COLOMAplus

Aankoop van een nieuw toestel, met garantie en verzekering.

  • Ouders/leerlingen kunnen zelf een nieuw toestel aankopen, rechtstreeks bij een externe leverancier, The Rent Company, die aanbevolen wordt door de school.*
  • Je koopt aan met een code uit bovenstaande flyer. Bestel tijdig je toestel, voor 31 juli 2024. De toestellen die op tijd besteld zijn, worden eind augustus of begin september aan de leerlingen op school gebruiksklaar overhandigd.
  • We bieden dit performante toestel aan:

LENOVO THINKBOOK 14 G6 ABP

  • CPU: AMD Ryzen 3 7330U
  • RAM: 16GB
  • Opslag: 256GB
  • Scherm: 14 inch WUXGA (1920×1200)
  • Wifi: WiFi 6E
  • Gewicht: 1,5kg
  • Batterij: 60Wh
  • TCO en EPEAT certified voor verbeterde duurzaamheid.
  • Stevige en goed aansluitende hoes

Dienstverlening

De laptop moet gedurende een volledige schoolloopbaan op COLOMAplus kunnen meegaan. De leverancier biedt een servicepakket van 4, 5 of 6 jaar garantie en dienstverlening aan, een normale schoolloopbaan in het secundair onderwijs. Alle informatie hierover staat in de IPID-fiche en de polis die The Rent Company communiceert via de webshop. Een korte samenvatting:

  • Deze garantie dekt het toestel voor fabrieksfouten.
  • De batterij valt mee onder de garantie. Indien de batterij niet meer voldoende capaciteit heeft, zal deze kosteloos vervangen worden.
  • Het toestel is voorzien van een verzekering voor accidentele schade.
  • De leverancier voorziet het toestel van een diefstalverzekering, na aangifte van diefstal bij de politie.
  • Er is een helpdesk bij de leverancier tijdens de vakanties.

Prijs

Je kan een toestel in één keer direct aankopen of werken op afbetaling (huurkoop).

  • Prijs bij directe aankoop:
    • 4 jaar dienstverlening: € 587,00
    • 5 jaar dienstverlening: € 633,00
    • 6 jaar dienstverlening: € 689,00
  • Huurkoop (op afbetaling)
    • 4 jaar dienstverlening: € 12,60/maand * 48 maanden + 3 maanden waarborg
    • 5 jaar dienstverlening: € 10,90 * 60 maanden + 3 maanden waarborg
    • 6 jaar dienstverlening: € 9,90 * 72 maanden + 3 maanden waarborg
    • Aan het einde van de afbetaling kan je kiezen om het toestel bij te houden of in te leveren bij de leverancier. Als je kiest om het bij te houden zal de waarborg niet teruggestort worden.
    • Verander je van school? Geen probleem: je kan verder afbetalen aan The Rent Company en je toestel blijven gebruiken. De dienstverlening van de leverancier blijft gelden.
  • De leerling is eigenaar van het toestel en heeft beheerdersrechten op het toestel.
  • Vzw KITOS plaatst het toestel in een beheerssysteem zodat de school educatieve software en instellingen kan installeren vanop afstand (alleen tijdens de lestijden).
  • *:Je kan eventueel ook een laptop aankopen (direct of op afbetaling) bij een andere leverancier.

Bring Your Own Device (BYOD): een eigen laptop

Heb je al een laptop? Een leerling kan zelf een eigen computer meebrengen (Bring Your Own Device), op voorwaarde dat het aan een aantal minimum vereisten voldoet en in het schoolbeheerssysteem van KITOS kan ingebracht worden. De school kan zo educatieve software en instellingen installeren vanop afstand (alleen tijdens de lestijden).  Het zelf meegebrachte toestel moet aan bepaalde voorwaarden voldoen die je hier terugvindt.

In deze formule blijft elke leerling er zelf verantwoordelijk voor dat hij elke lesdag over een toestel kan beschikken, ook als het toestel kapot gaat, of gestolen wordt. In deze uitzonderlijke gevallen kan er tijdelijk een toestel van de school gehuurd worden, tegen een huurprijs.

Alle afspraken rond het laptopgebruik zijn terug te vinden in het schoolreglement.

Hieronder vind je alle vragen omtrent het laptopproject, geldig voor alle toestellen tot en met schooljaar 2023-2024.

Vanaf 1 september 2024 geldt een ander systeem. We passen de vragen zo snel mogelijk aan.

  • Wat is het engagement van de school?
    • We zorgen voor de aankoop voor de best mogelijke verhouding tussen prijs en kwaliteit via (her)onderhandelingen met leveranciers.
    • We investeren voortdurend in een snel, krachtig en veilig wifi-netwerk op school.
    • Er is een laptopbalie (fysiek en digitaal). Leerlingen kunnen hier problemen melden. Signpost voorziet oplossingen omtrent de hardware, de school zelf kan softwareproblemen oplossen (herinstallatie van software, inruilen defect toestel voor reservetoestel …). Leerlingen en ouders kunnen deze laptopbalie bereiken via een bericht op Smartschool. De laptopbalie kan alleen leerlingen op school verder helpen, niet tijdens vakanties. De leerling kan dan terecht bij Signpost zelf.
    • We investeren in de verdere vorming van onze leerkrachten om ICT als meerwaarde te integreren in zo veel mogelijk lessen.
    • We streven naar minder papier: minder kopieën en werkboeken.
  • Mag ik een eigen laptop meebrengen?

    Ja, dat mag zolang de laptop voldoet aan de opgegeven specificaties  van de richting en de school deze in haar beheersysteem mag/kan opnemen.

  • Op welke toestellen biedt de school technische ondersteuning aan?

    Wij bieden technische ondersteuning op de standaard laptop van de school en op de laptop die via onze partner Signpost verkregen is. Bovendien vallen al deze toestellen onder garantie. Defecten buiten garantie worden gedekt door de verzekering op dit toestel. Hierbij geldt een franchise van € 39.
    Voor alle andere laptops (BYOD) biedt de school geen technische support aan.

  • Vervangt deze laptop alle boeken en cursussen?

    Nee, elke leraar heeft de autonomie om te kiezen voor het beste pedagogische leermiddel. Wij trekken voluit de kaart van “blended learning”. Dit betekent dat we altijd kiezen voor het pedagogisch en didactisch beste leermiddel. We proberen om waar mogelijk met goedkopere digitale alternatieven te werken. Sommige leerboeken, werkboeken en andere leermiddelen zal je niet meer moeten kopen. Denk hierbij aan woordenboeken, een bijbel, enz.

    Het betekent niet dat alle cursussen en handboeken zullen wegvallen. Sommige zal je nog wel moeten kopen of huren. Cursussen die de school of leraar zelf maakt, kunnen we gratis digitaal ter beschikking stellen. Het laptopproject heeft niet de bedoeling om alle klassieke leermiddelen te vervangen.

  • Wordt de laptop elk lesuur gebruikt?

    Nee, we gebruiken de laptop als dit het leerproces verrijkt en als het bijdraagt aan het ontwikkelen van de 21ste-eeuwse vaardigheden. Dit hoeft niet altijd of elk lesuur te zijn. We streven naar 100% leerwinst, niet naar 100% digitale lestijd.

  • Wat valt er onder de garantie?

    In de totaalprijs zit een vierjarige “volgende dag herstelling op school” inbegrepen. Dit betekent dat, gedurende 4 jaar (na de aankoop of tijdens de huuraankoop) de werkdag volgend op de melding van het probleem een technieker ter plaatse komt om een herstelling uit te voeren (op school of bij de leerling thuis tijdens schoolvakanties). In de praktijk betekent dit dat het probleem, indien het onder de garantie valt, binnen de 2 dagen is opgelost. Tijdens de duur van de herstelling krijgt de leerling een vervangtoestel ter beschikking. De leerling beschikt dus op elk moment over een toestel. Tijdens vakantieperiodes verwittigen de ouders rechtstreeks de leverancier en wordt de herstelling aan huis gedaan.

    Batterijen die minder dan 70% van hun normale prestaties leveren, worden gedurende de garantieperiode van 4 jaar gratis vervangen.

    Defecten buiten de garantie: indien het verlies of de beschadiging het gevolg is van onzorgvuldig gebruik van de leerling, kan de school een schadevergoeding aanrekenen gelijk aan de nieuwwaarde van een gelijkaardig toestel. In geval van diefstal doet de leerling onmiddellijk aangifte bij de politie.

  • Wat is het verschil tussen een defect binnen of buiten de garantie?

    Een defect binnen de garantie betekent schade die is opgetreden als gevolg van normaal gebruik van de laptop en schade die dus niet kan worden toegeschreven aan externe factoren.

    Een defect buiten de garantie is de zogeheten ‘accidental damage’. Dit is schade als gevolg van externe factoren zoals bijvoorbeeld een val, vochtschade, vandalisme…

  • Wat als mijn laptop stuk is of niet goed meer werkt?

    Heb je een laptop in bruikleen van de school of heb je een laptop aangeschaft via onze partner Signpost dan kan je je aanmelden aan de laptopbalie L013. Ze helpen je zo snel mogelijk verder en voorzien een vervangtoestel indien nodig.
    Gebruik je een eigen laptop (BYOD) dan biedt de school geen ondersteuning aan.

  • Wat als mijn laptop wordt gestolen?

    Het toestel (van de school) is verzekerd tegen diefstal, met een franchise die wordt doorgerekend aan de ouders. Voorwaarde is dat de diefstal buiten de school heeft plaatsgevonden én dat er een proces-verbaal van de politie kan voorgelegd worden (diefstal met braaksporen of onder bedreiging). Diefstal op school wordt dus niet gedekt, ook niet als bijvoorbeeld je locker werd opengebroken.

    Je meldt de diefstal schriftelijk aan de laptopbalie L013 en aan je pedagogische directie.

    Je kiest zelf of je eigen toestellen die je zelf meebrengt (BYOD) verzekert of niet.

  • Mag ik mijn laptop in mijn locker laten zitten?

    Je neemt je laptop elke dag mee naar huis. We veronderstellen immers dat je de laptop nodig hebt voor je huiswerk. Bovendien dien je de laptop elke avond op te laden voor de volgende schooldag en dat kan niet in je locker.

  • Wat als ik van school verander?
    • Heb je een laptop in bruikleen van de school dan gelden volgende afspraken:
      • Bij het afstuderen of verlaten van de school moet je de laptop inleveren binnen de 5 werkdagen.
      • Bij laattijdige inlevering wordt een schadevergoeding aangerekend van € 50,00 per begonnen week.
      • Bij niet-inlevering na 1 maand wordt een schadevergoeding aangerekend gelijk aan de nieuwwaarde van een gelijkaardig toestel.
    • Gebruik je een eigen laptop (BYOD) dan wordt deze uit het beheersysteem van de school gehaald en opnieuw geïnstalleerd.
    • Gebruik je een laptop, die je aangeschaft hebt via onze partner Signpost (leerlingen uit 3 Fotografie, 3 Grafische technieken, 3 Decor en etalage, 3 Creatie en mode) dan wordt deze uit het beheersysteem van de school gehaald en opnieuw geïnstalleerd. De verdere afhandeling van het contract verloopt rechtstreeks via onze partner Signpost.
  • Wat als ik later op het schooljaar start in deze school?

    Afhankelijk van de studierichting waar je start, krijgt je ofwel een laptop van de school in bruikleen of vragen we om een eigen toestel aan te schaffen.

  • Welke software staat er op de laptop?

    Windows 10 en Office 365 staan op elke laptop geïnstalleerd bij levering. Verder zal het basispakket geïnstalleerd zijn dat de school didactisch vereist. Ook de nodige antivirussoftware zit mee in het pakket.

  • Wie is de beheerder van de laptops?

    De school beheert het toestel van de leerling. Bij de eerste installatie wordt de laptop gebruiksklaar gemaakt voor de leerling. Alle toestellen worden in een centraal beheersysteem ingebracht. Via het schoolbeheer kan de school updates installeren, de toestellen opnieuw configureren of herinstalleren bij problemen.

  • Waar bewaar ik mijn bestanden en hoe verloopt de back-up?

    Om te vermijden dat je bestanden verloren gaan bij een defect aan de laptop, bewaar je je bestanden via Onedrive die automatisch zorgt voor back-ups. We leren leerlingen werken met Onedrive.

  • Zijn er in elk klaslokaal voldoende stopcontacten voorzien voor alle laptops?

    Nee, leerlingen laden hun laptop thuis op. De toestellen beschikken over een batterij die een hele schooldag meegaat. Het is niet de bedoeling dat laptops in de klassen opgeladen worden of dat de school oplaadpunten voorziet.

  • Kan de laptop gebruikt worden bij toetsen of examens?

    Ja, als de vakleraar of de school dit zo beslist.

  • Waar kan ik mijn laptop bewaren tijdens pauzes of de les L.O.?

    Je kan een locker huren om je laptop in op te bergen.

  • Hoe vervoer ik mijn laptop?

    Je gebruikt altijd de bijgeleverde laptophoes en vervoert de laptop in een stevige schooltas of rugzak. Schade door een val betekent dat je altijd een franchisekost zal moeten betalen. Dit kan je vermijden door goed zorg te dragen voor je laptop.