Geschiedenis

Het domein van onze school was eerst een lusthof met de fijne naam ‘Vorschenborgh’. Daarna werd het domein achtereenvolgens een retraiteverblijf met klooster voor de kanunnikenorde Hanswijkheren (Dalscholieren), een kruit- en poederfabriek, een ‘Chateau de Coloma’ voor baron Coloma uit Sint-Pieters-Leeuw en een café-restaurant met openbaar park. De West-Vlaamse congregatie Les Dames de Marie kocht vervolgens midden negentiende eeuw het hele Colomadomein en stichtte er een pensionaat voor ‘juffrouwen van goede stand’. Ze bouwden er een voor die tijd modern pensionaat, mét prachtige feestzaal, die dateert uit 1924. Tijdens W.O. II werden het pensionaat én het klooster zwaar beschadigd. Als bij wonder bleef de feestzaal ongeschonden. Later fungeerde deze als didactisch restaurant voor de school, heel even als sportzaal en daarna ook nog enkele jaren als studio voor de afdeling fotografie. Intussen werd deze feestzaal aan een grondige renovatie onderworpen en gebruiken we hem als studielokaal, refter en ruimte voor evenementen en feestelijkheden.

Het Coloma-instituut verwierf onder meer faam als hotelschool, maar ook de bakkerijafdeling, de afdeling fotografie, de richting haarzorg en esthetiek én het Kunstsecundair onderwijs kenden hier hun unieke plaats in het Mechelse onderwijslandschap. Na de fusie met het O.L.V. Van de Ham instituut werd het ‘talentenhuis’ COLOMAplus geboren, met een Huis van de Eerste Graad, het Huis van Gastronomie en Gastvrijheid (dat intussen werd opgesplitst in het Huis van Gastronomie en het Huis van Communicatie & Recreatie), het Huis van Esthetische Verzorging, het Huis van Creativiteit en het Huis van Handel & Informatica.